Podstawowe informacje |
|
Liczba graczy |
2-3 |
Wiek |
12+ |
Czas gry |
ok. 4-5 godz. |
Wydanie |
polskie |
Instrukcja |
polska |
Na polach między Przybyszowem a Wywłą i Chebdziami doszło 6 czerwca 1794 roku do bitwy między armią powstańczą Naczelnika Tadeusza Kościuszki a połączonymi siłami prusko - rosyjskimi pod dowództwem króla pruskiego Fryderyka Wilhelma II. Armia polska przegrała starcie, ale zachowała zdolności operacyjne i wycofała się przez Małogoszcz i Kielce na Warszawę.
Ze względu na ten sam okres historyczny, większość założeń gry jest taka sama, jak w "Racławicach 1794". Mamy losową aktywację dowódców, która określa, które oddziały mogą się poruszać i atakować wręcz. To samo losowanie określa kolejność prowadzenia ostrzałów. W bitwie szczekocińskiej uczestniczyły znacznie większe siły, więc wprowadzono kilka usprawnień. Straty zaznaczamy żetonem pomocniczym "-1" i "-2". Jednostki, które przegrają starcie wręcz, są zdejmowane z planszy i umieszczane na torze etapów. Powracają w odpowiednim etapie. Punkty zwycięstwa zaznaczamy specjalnym żetonem na torze etapów, w zależności od wydarzeń na planszy (wygranie starcia, zdobycie wrogich dział). Kilka zasad oddaje specyfikę bitwy (aktywacja generała Pistora) i poszczególnych armii (pruska artyleria konna).
Przewaga ilościowa i jakościowa jest po stronie koalicji, ale Polacy również mają swoje atuty - liczna kawaleria na prawym skrzydle, która historycznie nie odniosła sukcesu w działaniach ofensywnych, a w grze jest to możliwe.
Skala gry:
- jedno pole: 100 m
- piechota - kompanie; kawaleria - szwadrony; artyleria - od 2 do 8 dział;
- jeden etap - 12 minut
Czas rozgrywki zależy od agresywności graczy. Partię można skończyć w jedno popołudnie.
Dla graczy, którzy nie grali w "Racławice 1794", przygotowano mniejszy scenariusz - walki o Wywłę. Dzięki temu można szybko poznać mechanikę gry.
Zawartość pudełka:
- plansza 68x98 cm;
- 648 sztancowanych żetonów;
- instrukcja (12 stron);
- kostka dziesięciościenna