Produkt dostępny!
Wysyłka w ciągu: 2 dni
Wydawca: Infort Editions

»Trzecie Przymierze«

Obyczajowość krzyżowców a stosunki pomiędzy

państwem i Kościołem w świetle postanowień synodu w Nablusie (1120)

 

Konrad Filip Komarnicki

 

 ISBN 978-83-64023-72-9

88 str.

155x214 mm

Okładka miękka

Zabrze – Tarnowskie Góry 2015

 

Spis treści:

Wstęp

 Rozdział I

Źródła do dziejów synodu w Nablusie

 Rozdział II

 Stan badań

Rozdział III

 Zjazd w Nablusie – synod czy coś więcej?

 Rozdział IV

 Okoliczności powstania

 Rozdział V

 Rola Jerozolimy i ratio legis

 Rozdział VI

 Pierwsze trzy kanony i reforma gregoriańska.

„Konkordat z Nablusu”

Rozdział VII

 Małżeństwo i obyczajowość w świetle ustawodawstwa synodalnego

 w Nablusie

 Rozdział VIII

 Homoseksualizm

 Rozdział IX

 Pozostałe kanony

 Rozdział X

 Wpływy i inspiracje

 Podsumowanie

 Bibliografia

 

Notka o książce:

Synod w Nablusie jest jednym z ciekawszych wydarzeń w historii wypraw krzyżowych. Epizod z 16 stycznia 1120 r. w zasadzie nie zostało poddane szczegółowej analizie, niemniej pojawia się na marginesie innych badań.

W swej pracy przyjrzałem się zatem synodowi w nieco innej perspektywie, a to przez pryzmat lokalnej regulacji średniowiecznego prawa kanonicznego, w tym poprzez ukazanie przemian niektórych koncepcji teologicznych, które były owocem szeroko rozumianej reformy gregoriańskiej, jak i w kontekście obyczajowym – głównie przez optykę ich postrzegania w strukturze społecznej niezwykłego tworu, jakim było Królestwo Jerozolimskie. Wspomniany synod i jego postanowienia zrozumieć można najlepiej jedynie w szerokiej perspektywie reformy Kościoła tamtych czasów i kształtowania się ustroju państw krzyżowców.

 Ponadto chciałem ukazać ówczesną pozycję króla jerozolimskiego jak i ułożenie jego stosunków z Kościołem poprzez pryzmat nakreślonych na synodzie kanonów. Chodzi o odpowiedź na pytanie - w jaki sposób miała układać się współpraca pomiędzy regnum a sacerdotium w tak specyficznym miejscu, jakim była dla średniowiecznych chrześcijan Ziemia Święta.

 Chciałem też zważyć, jakie aksjomaty, systemy prawne stały się wzorem dla twórców kanonów? Do jakich idei zatem się odwoływali?

 Wreszcie przyjrzałem się obyczajowości i roli, a także samej wizji seksualności średniowiecznej, w szczególności poprzez określenie pozycji kobiety i traktowanie homoseksualizmu. Jaka była zatem wizja funkcjonowania społeczeństwa u styku kultur: chrześcijańskiej, bizantyńskiej i islamskiej? Czy zredagowane w Nablusie kanony synodalne mogą powiedzieć coś o wizji funkcjonowania Królestwa Jerozolimskiego? Jak wyglądała recepcja podjętych uchwał synodalnych? O tych zagadnieniach traktuje niniejsze opracowanie… (ze Wstępu)

Polecamy