Podstawowe informacje |
|
Liczba graczy |
2 |
Wiek |
12+ |
Czas gry |
ok. 2-3 godz. |
Wydanie |
polskie |
Instrukcja |
polska |
„...W rejonie mostu miało lądować 1856 spadochroniarzy. Później miały lądować szybowce z działami przeciwpancernymi. Armada powietrzna została ostrzelana przez własne okręty, nad którymi przelatywała. O utrzymaniu szyku i jakiekolwiek koordynacji działań nie mogło być mowy. W efekcie, w rejonie mostu znalazło się 12 oficerów i 283 żołnierzy – 16% zakładanych sił! Na szczęście wylądowali dowódca brygady i dowódcy batalionów. Dzięki temu, te skromne siły opanowały most, były świetnie dowodzone i przez cały dzień 14 lipca dzielnie walczyły. ”
Most Primosole jest planszową grą wojenną, wykorzystującą zasady systemu Wielkie bitwy małych oddziałów. Starcie o most Primosole zostało podzielone na dwa scenariusze. W pierwszym, brytyjscy spadochroniarze muszą obronić most przed kontratakującymi oddziałami niemieckimi. Oddając historyczne kłopoty lądujących oddziałów, już na początku gry należy ustalić, jakimi siłami dysponuje gracz brytyjski. W grze znajdują się jednostki, które nie dotarły na pole bitwy. Dzięki temu można sprawdzić, jak potoczyłaby się bitwa, gdyby desant powietrzny był lepiej przeprowadzony.
W drugim scenariuszu, stroną zdecydowanie silniejszą są Brytyjczycy. Nie oznacza to, że łatwo przypadnie im zwycięstwo. Po pierwsze muszą nie tylko opanować most, ale także drogę prowadzącą do Katanii. Niemcy zajmują korzystny teren i ich obrona jest już skonsolidowana. Mogą podjąć próbę zniszczenia mostu i w ten sposób powstrzymać atakujących.
Wielkie bitwy małych oddziałów to system przedstawiający starcia niewielkich jednostek, na przykład pułku lub brygady. Bardzo często bitwy między stosunkowo nielicznymi wojskami były ważne ze względów operacyjnych, moralnych lub innych. Dzięki uniwersalnym przepisom, można przedstawić każde starcie z XX wieku.
Podstawowymi cechami systemu są:
1. Do rozstrzygania wszystkich procedur, gracze używają tradycyjnej talii 52 kart. Dzięki temu karty zagrane już na początku rozgrywki mogą mieć wpływ na jej końcowy wynik. Jest to duża różnica w porównaniu do rzutów kostką, które są od siebie niezależne.
2. W etapie mogą być aktywowane oddziały tylko jednej armii, a o tym, który gracz będzie miał inicjatywę decyduje los. Szansa na posiadanie inicjatywy zmienia się w każdym etapie. Zmusza to graczy to rozważnego i maksymalnie efektywnego planowania swoich działań, gdyż w kolejnym etapie może nie być okazji do naprawienia błędów.
3. W rozgrywkę zostały wplecione zdarzenia losowe (snajper, zmiana rozkazów itp.), które mogą odwrócić bieg wypadków i jednocześnie wprowadzają graczy w klimat pola bitwy.
4. Niewielkie modyfikacje podstawowych zasad pozwalają na przedstawienie pojedynczych pojazdów lub dział, które wspierały walczących.
Ze względu na proste procedury, gry oparte na zasadach tego systemu bardzo dobrze nadają się dla osób dopiero zaczynających swoją przygodę z grami planszowymi. Doświadczeni gracze też powinni być zadowoleni, gdyż muszą decydować nie tylko o podejmowanych działaniach, ale także o sposobie ich wykonania.
Uwaga: Gra nie zawiera talii kart, w którą gracze muszą sami się zaopatrzyć.
Zawartość gry:
- plansza formatu A3;
- 108 sztancowanych żetonów;
- kolorowa instrukcja (8 stron);
- 1 karta ze scenariuszami;
- 1 karta pomocnicza